Joseph Pilates

Pilates har fått navnet sitt etter grunnleggeren, Joseph Pilates. Han ble født i Tyskland i 1880, og viet hele sitt liv til å studere den menneskelige fysiologi, og måter å styrke og bedre den på.

I 1926 flyttet han til New York, og opprettet i 1928 The Pilates Studio på 8th Avenue. Selv om Pilates metoden er gammel, har moderne forskning bekreftet gyldigheten i Joseph Pilates sine teorier. Pilates består av en enestående kombinasjon av øvelser, som tar sikte på å forme, styrke og linjere kroppen din.

I Pilates snakker vi om vårt “kraftsenter”. Dette senteret består av buken, nedre del av korsryggen, setet, bekkenet og innsiden av lårene. Pusten er kjernen til riktig bruk av muskulaturen som gir oss et sterkt kraftsenter. Pusten gir oss også energi, og bidrar til at musklene arbeider effektivt og at du blir klar i hodet. Pilates er en avansert og svært stimulerende treningsform som passer for alle uansett bakgrunn, fasong, kjønn og alder.

Hvorfor Pilates?

  • Stabilitet
  • Pust
  • Linjering/holdning
  • Konsentrasjon
  • Koordinasjon/kontroll
  • Styrke
  • Presisjon
  • Energi/effektivitet
  • Bevissthet/visualisering
  • Forvandling

(Pilatesteknikkens grunnprinsipper)

I Pilates tar vi sikte på å jobbe med vår innerste muskulatur. Det er dette som gjør Pilates unik og annerledes. De fleste andre treningsformer konsentrerer seg om å jobbe med overfladisk muskulatur, eller områder på kroppen hvor musklene skal bli større. Pilates tar sikte på å gjøre kroppen din strømlinjeformet. Ved å utføre Pilates regelmessig vil du merke at øvelsene er utformet for å utvikle balansen mellom muskelgruppene og tøyning av kroppen. Resultat av regelmessig Pilatestrening vil være en slankere, sterkere og smidigere kropp, bedre pust og god kroppskontroll. Eller som Joseph Pilates selv ville ha sagt: “En fullstendig koordinering mellom sinnet, kroppen og sjelen”